روانشناسی رنگ در طراحی سایت

روان­شناسی رنگ در طراحی سایت ، می­تواند به شما کمک کند تا کسب و کار و برندتان را تقویت کنید. شما با استفاده از رنگ شناسی می­توانید فروشتان را افزایش داده و کاربران را به صفحات خاصی از وب سایت خود هدایت کنید تا برای خرید ترغیب شوند.
رنگ­ها با احساسات ما ارتباط مستقیم دارند. احساسات مختلفی مانند غم، شادی، ترس، آرامش، هیجان، امنیت و اطمینان و غیره. هر رنگ پیامی را به ضمیر ناخودآگاه ما میرساند و ما با دیدن اشیاء با رنگ های متفاوت به طور ناخودآگاه پیام­های مختلفی دریافت می­کنیم. پس توجه به این نکته مهم که در طراحی سایت از چه ترکیب رنگ­هایی باید استفاده کنیم تا برای مخاطب جذابیت داشته باشد، بسیار پر اهمیت است.

اهمیت روانشناسی رنگ در طراحی سایت

بر اساس تحقیقات افراد در کمتر از ۹۰ ثانیه بازخورد موافق یا مخالف خود نسبت به محصول را نشان می­دهند. جالب است بدانید که ۹۰درصد تصمیم­های آن­ها بر اساس رنگ محصول گرفته میشود. همچنین برخی مطالعات نشان می­دهند که رنگ بندی مناسب در طراحی تا ۸۰درصد در به رسمیت شناختن برند شما تأثیر دارد.
شاید توجه کرده باشید که بسیاری از شبکه‌های اجتماعی معروف مانند Facebook، twitter، LinkedIn و بسیاری از برندهای معروف از جمله Dell، HP،IBM و Intel از رنگ آبی در لوگوی خود استفاده کرده اند. بدون شک این موضوع تصادفی نیست و عوامل متعددی از جمله روان شناسی رنگ در آن دخیل است. البته این موضوع دلیلی برای انتخاب رنگ آبی برای طراحی نمی ­باشد. بلکه شما باید با توجه به نیازها و اهداف خود رنگ مناسب وب سایت خود را انتخاب کنید.
اگر شما از تأثیرات رنگ های مختلف بر افرد آگاهی داشته باشید، می­توانید بهترین گزینه را برای طراحی سایت خود انتخاب کنید. در ادامه این مطلب به خصوصیات برخی رنگ­ها می­ پردازیم.

روانشناسی رنگ قرمز در طراحی سایت

رنگ قرمز نشان دهنده عشق، انرژی، تحرک و هیجان است. این رنگ توجه بیننده را به خود جلب می­کند و باعث افزایش ضربان قلب و تنفس می­ شود. همچنین در بر دارنده معانی منفی مانند خشونت، عصبانیت، جنگ و آتش است. از رنگ قرمز زمانی در رنگ بندی طراحی سایت استفاده کنید که می­خواهید توجه مخاطب را جلب و ایجاد هیجان کنید. قرمز در طراحی های مربوط به خوراکی­ ها، مد و فشن، ورزش و سرگرمی و همچنین سرویس­های اضطراری استفاده می­ شود. مراقب باشید در استفاده از رنگ قرمز هرگز زیاده‌روی نکنید. ایجاد هیجان بیش از اندازه به مخاطب می ­تواند مخرب باشد. معمولا رنگ قرمز برای کالاهای لوکس و کسب و کارهای فعال در زمینه محیط زیست مناسب نمی­ باشد. اما برای وبسایت هایی در زمینه سرگرمی قابل استفاده است.

رنگ قرمز
رنگ قرمز در طراحی سایت

روانشناسی رنگ زرد در طراحی سایت

زرد درخشان‌ترین رنگ است. این رنگ موضوعاتی مانند شادی و خوش‌بینی را القا می­کند. همچنین برخی ویژگی‌ها منفی مثل بزدلی، فریب و ارزانی را نیز تدایی می­ کند. می ­توانید از رنگ زرد در ترکیب رنگ بندی برای شادی بخشیدن به مخاطب در طراحی سایت خود استفاده کنید. اگر می‌خواهید رنگ بندی شاد و در عین حال آرامش بخش داشته باشید، از زرد روشن استفاده کنید. رنگ زرد برای جلب توجه کاربر جهت ترغیب آن­ها برای کلیک برروی دکمه ها بسیار مناسب است. سعی کنید تا حد ممکن از این رنگ به صورت محدود استفاده کنید. زیرا نگاه کردن طولانی مدت به رنگ زرد باعث خسته شدن چشم می­ شود.

رنگ زرد
رنگ زرد در طراحی سایت

روانشناسی رنگ نارنجی در طراحی سایت

رنگ نارنجی برای ارتباط و جلب توجه در طراحی استفاده می­شود. نارنجی یک رنگ فعال و پرانرژی محسوب می ­شود و با شوق، شادی و سرگرمی ارتباط دارد. این رنگ برای سایت های تجارت الکترونیکی، سرگرمی، خوراکی و خودرو مناسب می­باشد. از این رنگ می­ توانید در قسمت هایی که نیاز به جلب توجه جهت عملکردهای مهم مانند subscribe دارید استفاده کنید. مانند رنگ قرمر، سعی کنید از رنگ نارنجی نیز زیاد استفاده نکنید. هرچند که شدت آن از قرمز کمتر است اما می­ تواند اثر منفی بر مخاطب بگذارد.

رنگ نارنجی

رنگ نارنجی در طراحی سایت

روانشناسی رنگ سبز در طراحی سایت

رنگ سبز به عنوان یک هارمونی دهنده و هماهنگ کننده بسیار عالی در ترکیب رنگ در طراحی استفاده می­شود. رنگ سبز با رشد، پویایی، سلامتی، آرامش، طبیعت، ثروت، صلح و غیره در ارتباط است. پردازش رنگ سبز برای چشم انسان بسیار ساده است. از این رنگ می توان در طراحی وب سایت­ هایی در مورد طبیعت و محیط زیست و وب سایت­ هایی در زمینه علمی، جهانگردی و منابع انسانی استفاده کرد. اما رنگ سبز برای سایت ها با محوریت تکنولوژی و کالای لوکس مناسب نیست.

رنگ سبز
رنگ سبز در طراحی سایت

روانشناسی رنگ آبی در طراحی سایت

آبی یکی از رنگ های پرطرفدار در طراحی سایت است. این رنگ با مفاهیمی همچون آرامش، اعتماد، وفاداری، امنیت، استحکام کیفیت و غیره سرو کار دارد. به دلیل قابلیت ایجاد اعتماد بسیار بالا این رنگ معمولا در شرکت های بزرگ و بانک ها مورد استفاده قرار می­گیرد. همچنین برای سایت های مربوط به مسایل بهداشتی و پزشکی نیز کاربرد دارد. استفاده بیش از اندازه از رنگ آبی در رنگبندی سایت می­تواند می تواند کار شما را سرد و بی روح کند. همچنین به دلیل این که این رنگ باعث بی اشتهایی می­ شود برای سایت های مخصوص به غذا و خوراکی پیشنهاد نمی ­شود.

استفاده از رنگ آبی در طراحی سایت
رنگ آبی در طراحی سایت

روانشناسی رنگ مشکی در طراحی سایت

مشکی رنگ بسیار پرقدرتی می­باشد. این رنگ معانی مختلفی مانند قدرت، ثبات و استحکام، هوش، کمال و غیره دارد. این رنگ همچنین می­تواند نماد شرارت، رازآلودگی و مرگ نیز باشد. از رنگ مشکی در ترکیب رنگ ها استفاده های بسیار مفیدی می­توان انجام داد. این رنگ برای کالاهای لوکس، مد و فشن، لوازم آرایشی، عطر و غیره مورد استفاده قرار می­ گیرد. استفاده بیش از اندازه از مشکی می­تواند استرس و ناراحتی در مخاطب ایجاد کند و در مواردی احساس شرورانه و شوم نسبت به کالا در او به وجود می­آید.

استفاده از رنگ مشکی در طراحی سایت
رنگ مشکی در طراحی سایت

روانشناسی رنگ سفید در طراحی سایت

رنگ سفید القا کننده پاکی، خلوص، صمیمیت و امنیت است. رنگ سفید با علم پزشکی و پرستاری در ارتباط مستقیم است. پس از این رنگ در سایت هایی با مضمون سلامتی و پزشکی بسیار زیاد استفاده می­شود. از آن جایی که رنگ سفید برای ترکیب با تمامی رنگ ها بسیار مناسب می­باشد، در هر نوع وب سایتی می­توان از آن استفاده کرد.

استفاده از رنگ سفید در طراحی سایت
رنگ سفید در طراحی سایت

با توجه به مطالب گفته شده برای داشتن یک سایت حرفه ای نیاز به مطالعه فراوان در زمینه های مختلف از جمله زمینه روان شناسی و علم رنگ ها می­باشد. اگر طراحی سایت شما حرفه ای و بر پایه مطالعه صورت بگیرد، بازدهی سایت شما بالاتر خواهد رفت.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *