انتخاب رنگ سازمانی

انتخاب رنگ سازمانی

انتخاب رنگ سازمانی یکی از اصلی ترین و تاثیرگذار ترین معیارهای برندسازی کسب و کارهاست. رنگ یکی از تاثیرگذارترین پدیده‌های خلقت است که چشم انسان در مقایسه با دیگر موجودات در مشاهده آن بالاترین قدرت را برای تفکیک و تشخیص دارد. ‌رنگها تاثیرات زیادی در روح و روان، آرامش و خشم، احساس‌های عاشقانه، حس ترغیب و مواردی از این دست دارد و به سادگی ‌تواند حال و هوای بیننده را تغییر دهد.

انتخاب رنگ سازمانی

اما در این مطلب می‌خواهیم اهمیت انتخاب رنگ سازمانی برای موفقیت یک برند و سازمان را بررسی کنیم، که بیش‌ترین استفاده را در تبلیغات و معرفی هر برند ایفا می‌کند. شما برای انتخاب رنگ در طراحی‌های مختلف برای برند سازمانی خود از ست اداری، تبلیغات چاپی تا طراحی سایت و اپلیکیشن، نیاز به رنگی ثابت، متمایز و مرتبط با موضوع فعالیت شغلی خود دارید. فراموش نکنید رنگی را انتخاب کنید که اول از همه برای خودتان جذاب باشد و سریعا باعث خستگی شما نشود چون زمانی که برند شما برای همه شناخته شد، تغییرات در رنگ یعنی از بین بردن و پایان برند.

انتخاب رنگ سازمانی برای یک برند، طراحی لوگو، ست اداری، کاتالوگ، کارت ویزیت، وب سایت، شبکه‌های اجتماعی، طراحی اپلیکیشن و …، تبلیغات محیطی و رسانه‌ای را بسیار آسان می‌کند و باعث می‌شود طراحی و گرافیک در رابطه با آن برند به شکلی اصولی و حرفه‌ای پیش برود.

انتخاب رنگ برند

رنگ ها هر کدام دارای انرژی و پیام‌های مثبت و منفی هستند که این تاثیرات و انرژی‌ها به بیننده منتقل می‌شود. آگاهی از تاثیرات رنگ‌ها بر ذهن انسان را روانشناسی رنگ می‌گویند. در انتخاب رنگ سازمانی برای برند یا سایت و موارد دیگر فراموش نکنید که تنها یک بار حق انتخاب دارید، چون تغییر هر چند وقت یک بار رنگ سازمانی موضوعی است که در قوانین برندسازی کاملا رد ‌شده است. بنابراین در این کار ابتدا از افراد متخصص در این زمینه مشورت بگیرید، بازار هدف خود را از جهات مختلف بسنجید و بدانید با چه قشری و چه سطح تحصیلاتی و مهم‌تر از همه چه جنسیتی سر و کار دارید. با در نظر گرفتن همه این موارد می‌توانید به انتخاب رنگی مناسب، جذاب و خاص برسید.

روانشناسی رنگ ها

روش انتخاب رنگ سازمانی متناسب با برند

مشخص است که هیچ راه صد در صدی یا فرمولی مشخص برای انتخاب رنگ محصول، سایت یا برند وجود ندارد. اصولی که برای انتخاب رنگ سازمانی وجود دارد اغلب بر پایه روانشناسی رنگ‌ها است و قوانین یکسانی را در مورد رنگ‌ها ارائه می‌کند. اما قطعا اصولی برای این کار وجود دارد که با رعایت آن می‌توانید به انتخابی درست برسید.

اصل انتخاب سه رنگ: برای انتخاب رنگ برند بسته به زمینه و نوع فعالیت کاری می‌توان از یک تا چهار رنگ را استفاده کرد. اما انتخاب 3 رنگ پایه، مکمل و خنثی متداول‌تر و بهتر است.

  • رنگ پایه خود را انتخاب کنید: رنگ پایه باید نه تنها ویژگی شخصیت برند و نام تجاری شما را منعکس کند، بلکه باید مخاطبان شما که در تلاش برای رسیدن به آنها هستید را نیز در نظر بگیرد. فراموش نکنید از علاقه شخصی به یک رنگ خاص پرهیز کنید. بعد از انتخاب رنگ پایه، رنگ‌های باقیمانده را بر اساس این که چگونه با رنگ پایه مطابقت دارند انتخاب کنید.
  • رنگ مکمل را انتخاب کنید: رنگ مکمل یا همنشین رنگ پایه رنگی است که بیش‌تر از رنگ پایه خود استفاده می‌کنید. انتخاب آن کمی پیچیده‌تر از انتخاب رنگ پایه است چون محدودیت‌های بیش‌تری دارد. رنگ مکمل به غیر از این که باید با شخصیت نام تجاری شما مطابقت داشته باشد، باید با رنگ پایه نیز هماهنگی بالای بصری داشته باشد.
  • انتخاب رنگ خنثی: رنگ خنثی به احتمال خیلی زیاد یک رنگ پس زمینه است که برای جلوگیری از توجه انتخاب شده است. به صورت معمول این‌ها رنگ‌های مختلف طیف خاکستری هستند، اما رنگ‌های بژ، سفید و غیر از سفید هم استفاده می‌شود. سیاه نیز می‌تواند یک گزینه باشد اما باید مراقب باشید که بر رنگ پایه و مکمل مسلط نشود.

یک مثال از انتخاب رنگ نامناسب، انتخاب رنگ نارنجی برای مواد شوینده است که باعث شد کودکان زیادی آن را با ظروف آبمیوه و خوراکی اشتباه بگیرند و آسیب‌های زیادی ببینند. بنابراین انتخاب رنگ مناسب سازمانی نقش مهمی در فعالیت‌های برند و تبلیغات آن دارد.

نکات و ترکیب رنگ ها در انتخاب رنگ سازمانی

نکات مهم در انتخاب رنگ سازمانی

  1.  در نظر گرفتن محدوده سنی مخاطب
  2.  جنسیت مخاطب
  3.  فرهنگ و جامعه‌ای که قرار است محصول ما در آن عرضه شود.
  4. با رنگ سازمانی قرار است کدام بخش از احساسات مخاطب را تحریک کنیم؟
  5. برداشت مخاطب از رنگ سازمانی ما چیست؟ و چه تعریفی از این رنگ خواهد داشت؟
  6. در چه حدی و در چه ‌جاهایی این رنگ سازمانی باید عرضه شود؟
  7. شناختن رنگ‌های مکمل و متضاد این رنگ سازمانی
  8. رقبای شما از چه رنگ سازمانی استفاده کرده‌اند؟ شما باید در انتخاب رنگ سازمانی خلاق و متفاوت از آنها عمل کنید.
  9. رنگ سازمانی شما تا چه حد خصوصیات سازمان، محصولات و خدمات شما را نشان می‌دهد؟
  10. چه شخصتی از برندمان را می‌خواهیم به نمایش بگذاریم و برای این کار باید از چه تعداد رنگ استفاده کنیم؟

ترکیب رنگ ها برای برای برندترکیب رنگ‌ها برای برندها

در طبیعت رنگ‌های سرد و گرم و طیف وسیعی از رنگ‌های متفاوت وجود دارد. هر کدام از این رنگ‌ها بر روی ما تاثیر متفاوتی دارد. یک برند موفق هم برای این که بتواند بهتر و بیش‌تر بر مخاطب خود تاثیر بگذارد باید بتواند ترکیبی از این رنگ‌ها را در رنگ سازمانی خود استفاده کند. ترکیب این رنگ‌ها لازم است با توجه به اصول روانشناسی رنگ‌ها انجام شود تا حسی اشتباه و ترکیبی غیر واقع بینانه برای مخاطب ایجاد نکند و بتواند حس برند را بهتر مشخص و نهادینه کند.

منابع کمکی برای انتخاب رنگ

در این قسمت سایتی را به شما معرفی می‌کنیم که از محبوب‌ترین سایت‌های پالت رنگ آنلاین است. در این سایت‌ می‌توانید حالت‌های مختلف را انتخاب کرده و کد مربوط به هر رنگ را نیز به دست آورید. آدرس این سایت color.adobe.com است. شما با دانستن نکات بالا و سایت معرفی شده می‌توانید رنگ مناسب را برای برند و سازمان خود انتخاب کنید.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *